Nyheter

Ett förtydligande om soprummet. Behållarna för matavfall kommer att stå ute vid Milstensvägen 42-44 och inte i soprummet. 

Sopkärlen vid våra lägenheter kommer snart att ersättas med gemensamma stora kärl i soprum. Vi vet inte exakt vilken dag som det kommer att ske, men det blir inom de närmaste veckorna efter den 3 mars. Föreningens soprum kommer att vara det utrymme som tidigare var trädgårdsförråd. I soprummet kommer det även att finnas kärl för förpackningar av glas, metall, papp, plast samt tidningar.

För att komma in i soprummet använder du din lägenhetsnyckel eller koden 9173.

Anledningen till att vi har ändrat på sophämtningen är att kommunen vid månadsskiftet inför fyrfackskärl med förpackningsinsamling vid en- och tvåfamiljshushåll. De nya kärlen kommer inte att få plats där våra sopkärl står idag och därför behöver vi ändra till hämtning i stora kärl. Förändringen innebär, förutom att vi behöver gå lite längre för att slänga matavfall och restavfall, att vi kan lämna förpackningar i soprummet och att vi kommer sänka våra avgifter för sophämtningen väsentligt.

Vi hoppas att det antal kärl och tömningar som vi har beställt kommer att passa och om det inte gör det så får vi justera efter hand. Ser du att det är överfullt så får du gärna hjälpa till och meddela styrelsen det. Vi behöver även hjälpas åt att hålla soprummet så fräscht som det går. Det innebär att du bara lämnar det som ska vara i de olika kärlen och om det är något som är felsorterat eller tappat på golvet så får du gärna plocka upp det.

Att avfallet sorteras rätt är inte bara viktigt för att hålla ordning i soprummet. För felsorterat avfall kommer kommunen att debitera föreningen. Samma gäller om vi slänger förpackningar i restavfallet. Tömningen av restavfall är många gånger dyrare än tömning av förpackningskärlen och det blir onödiga kostnader för vår förening som du ansvarar för att undvika.

Att vika ihop och platta till förpackningar ordentligt gör också att vi inte behöver tömma kärlen lika ofta och bidrar till att minska föreningens kostnader. Skrymmande förpackningar som t.ex. kartonger från vitvaror och möbler behöver du precis som idag lämna till återvinningscentralen.

Här finns en bra sida om vad som ska sorteras i förpackningsinsamlingen och vad som inte ska slängas där:

https://www.vasyd.se/Artiklar/Sortera-och-atervinn/Vad-r%C3%A4knas-som-f%C3%B6rpackning

Trädgårdsförrådet är flyttat till Milstensvägen 98.

 

 

 

 

 

 

Vi har en ny filterleverantör i år och en del av er har fått dessa filter. De är märkta G4 och F7. Så här ska filtren sitta i aggregatet:

Det yttersta filtret är för frånluft och är märkt 101 eller G4. 

Det inte filtret är för tilluft och är märkt 100 eller F7.

I och med att aggregatet programmerades om i somras så går det tyvärr inte att stänga av dem vid filterbyte. Det går bra att göra bytet ändå, men det kan blåsa lite från fläkten.

Nu finns det nya rena filter till dit ventilationsaggregat. Filtren är utdelade i din postlåda. Det är två olika filter, nummer 100 och 101. Det ska sitta på rätt plats i aggregatet.

Det är viktigt att du byter dessa filter för att värme och ventilation ska fungera bra och för att ventilationsaggregatet inte ska skadas. Information om hur du byter filter hittar du här på hemsidan. Behöver du hjälp med att byta filter så får du gärna höra av dig till styrelsen! 

Vi vill också passa på att påminna dig om att rengöra dina vattenlås. Stopp i avloppet är en vanlig orsak till vattenskador. Om du drabbas av en vattenskada innebär det ofta höga kostnader för föreningen. Dessutom tar det ofta flera månader att sanera lägenheten.

En god vana är att rensa ur vattenlås och rör ett par gånger per år, innan det blir stopp i avloppet.

Med vänliga hälsningar

Styrelsen BRF Gullvivan 

Vi i BRF Gullvivans styrelse har nu beslutat om vår förenings budget för nästa år. Bland annat har vi beslutat att inte höja avgifterna nu till årsskiftet. Det är ju glädjande så klart, men även om vi väljer att inte höja avgifterna så innebär det inte att föreningens ekonomi är så stark som vi skulle önska. Vi amorterar fortfarande mindre på lånen än vad vi egentligen bör, ett beslut som vi tog för två år sedan för att dämpa effekten av de höjda bolåneräntorna. Dessutom så har föreningens kassa minskats och den behöver fyllas på så att vi har pengar för att hantera framtida utgifter. Planen är att vi succesivt ska bygga upp vår ekonomiska buffert de närmaste åren nu när räntorna har sänkts och förmodligen sänks ytterligare. Det betyder mest troligt att vi kommer behöva öka avgifterna de kommande åren. 

För nästa år så räknar vi med lägre räntekostnader. Det är positivt för ekonomin, men samtidigt så kommer det också större höjningar på taxorna för vatten och avlopp, samt på fjärrvärme och bara det kommer att innebära ökade kostnader med omkring 60 000 kronor utöver de generella höjningarna som kommer för de flesta av våra andra kostnader. Vi kommer även att behöva lägga ut en del pengar för att bygga om vårt gemensamma förråd till soprum i och med förändringar i kommunens hämtning av avfall.

Det är mycket i en bostadsrättsförenings ekonomi som är svårt att påverka, vi behöver alltid köpa in vatten, avlopp, fastighetsskötsel, el, med mera. En sak som vi däremot kan påverka gemensamt är hur mycket vatten och värme vi gör av med. De kostnaderna är redan idag stora och därför påverkar höjningarna vår ekonomi extra mycket. Så även om var och en av oss bara påverkar lite så kan det faktiskt få en märkbar effekt på ekonomin eftersom den totala kostnaden är så stor. Värme och vatten tillsammans kostar oss mer än 550 000 kronor varje år.

Styrelsen kommer under året se till så att vår ekonomi sköts ansvarsfullt och så att vi inte betalar mer än nödvändigt för de tjänster som vi köper in. I det ansvaret ligger också att se till så att föreningens tillgångar förvaltas på ett sätt som gör att boendekostnaden är hållbar även för våra framtida medlemmar.

Kontakta gärna styrelsen om du vill veta mer om hur vår förenings ekonomi fungerar!